sobota 25. července 2015

Preklinické zubní lékařství - 1. a 2. semestr

Zubařský předmět (v 1. semestru jediný), který by měl opravdový student zubního lékařství (je teda zubař lékařem nebo není?), na rozdíl třeba od ... (doplň si co chceš ;), mít rád. Proč? Protože je to zubařský předmět, to k vůli čemu (alespoň většina) studujeme.


S předmětem se člověk začne setkávat od počátku studia až do 3. semestru, na jehož konci se nekoná nic jiného než zkouška. V rámci předmětu probíhají opět nepovinné přednášky a povinná cvičení, obojí se koná každý týden.

V první hodině cvičení probíhá abecední rozdělení na 2 skupiny (první polovina sem, druhá polovina tam, nejideálnější je rozdělení po 10 lidech) a obeznámení s náplní předmětu.

Proč rozdělení na 2 skupiny? V 1. semestru vždy jedna skupina měla v aktuální týden laboratorní část a ta druhá "vrtací část" tzv. fantomárnu, další týden se to otočilo, a tak střídavě se dělo po celý první semestr. Ve 2. semestru už se netočilo po týdnu, ale až po 7 týdnech, tedy jedna skupina měla 7 týdnů v kuse laboratorní část, druhá zase fantomárnu. Laboratorní část vyučovala naprostou většinu skupin doktorka P.. Ve fantomárně se vyučující v 1. semestru střídali naproti tomu ve 2. už ne. Kromě vyučujících (doktorů) se zde vyskytují ještě velmi hodné a ochotné laborantky :).



Laboratorní část. V 1. semestru je hlavní náplní vyřezávání zubů z křídy a modelace (dokapávání) chybějících částí zubů voskem na sádrových modelech zastavěných v artikulátoru. Ve 2. semestru tvorba různých druhů korunek do stadia modelace z vosku, tedy tvorba voskových předtvarů (jedna korunka je dotažena do konce, ta "zlatá" na obrázku níže). Jak v prvním, tak ve druhém semestru se psaly testy na věci probrané v minulé hodině.




Fantomárna. Za mě to nejlepší z celého prvního ročníku. V 1. semestru se vrtá a plombuje, ve 2. brousí na korunku a otiskuje. Jak jsem výše psal, že ideální je rozdělení po 10 lidech, tak je to proto, že fantomů je 10. Je-li tedy ve skupině více než 10 lidí, někteří musí vyčkávat. Testy se psaly nepravidelně v závislosti na vyučujícím. Z testů jak v laboratorní části, tak ve fantomárně netřeba mít strach.





Z čeho se učit? Především z prezentací. V 1. semestru na laboratorní část ze skripta Preklinická stomatologie I. část - morfologická (K. Jansová,  M. Eber), na fantomárnu z prezentací případně z knihy Konzervační zubní lékařství (Jitka Stejskalová), ale prezentace stačily. Ve 2. semestru na laboratorní část z prezentací, fantomárnu opět z prezentací a v případě nejasností z knihy Fixní zubní náhrady (Krňoulová J.). Vše dostupné v pdf ;).

Zápočet. Ten se skládá z 20 otázek formou jedno- i vícečetného výběru, 10 otázek je z laboratorní části, 10 z fantomárny, je třeba mít z každé části alespoň 7 bodů. Není to nikterak zákeřné, pokud se na to člověk úplně nevykašle, jde v pohodě napsat. A protože se na klinice nedávno zřídila nová počítačová učebna, hádám, že odteď se zápočtové testy budou psát právě v ní.

Zkouška. Až na konci 3. semestru (doplním za půl roku :).

Závěrem připomínám, že v tomto předmětu bude hned z kraje nutná investice (viz zde).


Dotazy a připomínky přijímám kdekoliv :-).


4 komentáře:

  1. Čus používali jste držák matric a klínky, když jste dělali druhou třídu ??

    OdpovědětVymazat
  2. děkujem za nový článek! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Super, díky za článek :)) Těším se na tento předmět.. ^^

    OdpovědětVymazat